۱۳۸۸ بهمن ۹, جمعه

ماه ما


امشب


ماه خانه ی ما


تحمل حوض خاطرات را ندارد


او بی تاب و نگران است


این را آینه ها به من می گویند




پ.سکوت

۱۳۸۸ بهمن ۶, سه‌شنبه

استاد تقی ضرابی : ساده انگاری جزئی از مدیرت زیربنایی شده است














نمی توان هرقطعه ای را با عنوان صلح و دوستی صادر کرد

نمی توان هر قطعه موسیقی شناخته شده را تغییر نام داد و تحت عنوان "صلح و دوستی" توسط ارکستر سمفونیک به دنیا صادر کرد.

تقی ضرابی آهنگساز ضمن بیان این مطلب در انتقاد به اجرای قطعه "انقلاب" که به "صلح و دوستی" تغییر نام داده است در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت : اگر قرار است قطعه ای با عنوان صلح و دوستی در جهان مطرح شود باید ملودی ،هارمونی ، فرم ،نوع سازبندی یا ارکستراسیون قطعه هم مبین صلح و دوستی باشد.

وی با اشاره به اینکه تغییر نام موجب تغییر محتوا نمی شود افزود : هریک از انواع موسیقی با موضوع عشق، عرفان، جنگ و صلح و... ویژگی ساختاری و جایگاه خاص خودش را دارد و نمی توان موسیقی را که بوی باروت و گلوله می دهد را با تغییر نام به صلح و دوستی برای اجرا به اروپا فرستاد؛ ضمن اینکه این قطعه در گذشته به نام "انقلاب" در ایران اجرا شده و مسئولان با این تغییر نام فقط صداقت در گفتار را زیر سئوال می برند.
این استاد دانشگاه همچنین افزود : متاسفانه ساده انگاری جزئی از مدیرت زیربنایی شده است و عادت کرده ایم همه پدیده های هنری را ساده ببینیم ، درصورتی که اینطور نیست اگر شخصی مسئولیت امور موسیقی در حوزه های مختلف را به عهده می گیرد و کار اجرایی در این حوزه انجام می دهد باید طرح، برنامه و تخصص داشته باشد.

عضو هیئت مدیره خانه موسیقی در ادامه صحبت های خود سفرارکستر سمفونیک تهران به اروپا را مثبت ارزیابی کرد و گفت : نفس سفرارکستر سمفونیک تهران به اروپا به عنوان نماینده فرهنگ موسیقایی ایران خوب و امیدوار کننده است و به نوعی موجب تقویت روحیه اهالی موسیقی می شود اما قبل از هرعنوانی باید دید هدف از این اقدام در شرایطی که اهالی موسیقی از خدمات حرفه ای دراین حوزه محروم هستند چیست؟

این موسیقیدان در پایان افزود : در شرایطی که بود و نبود هنر موسیقی در ایران هنوز مورد سئوال است و دنیا می داند که موسیقی در چه شرایطی در این سرزمین به سر می برد چشم بستن به واقعیت ها گناه نابخشودنی است در واقع به نظر می رسد تفکر و عمل مسئولان در این حوزه دچار تناقض است.

مهر

اشاره استاد ضرابی به قطعه " صلح و دوستی" اثر مجید انتظامی است که قبلا با نام "انقلاب" اجرا شده بود...و با خواست مسئولان! به سمفونی صلح و دوستی تغیر نام داد ! و به عنوان اثری خاص و جدید قرار است به زودی در اروپا نماینده موسیقی ایران باشد و تلاش کند اروپاییان جذب این موسیقی شوند (تا با هم دوست باشد و بعضی ها مسافرتی رفته باشند و بعضی دیگر از یک اثر پولی دوباره به جیب مبارک روانه سازند...)